Home Architektura&Design CALISIA ONE – WNĘTRZE Z MELODIĄ DO BIZNESU
CALISIA ONE – WNĘTRZE Z MELODIĄ DO BIZNESU
0

CALISIA ONE – WNĘTRZE Z MELODIĄ DO BIZNESU

0
0

W niszczejącej do niedawna fabryce fortepianów z ponad 130-letnią historią lokalny deweloper – ANTCZAK Investments – tworzy kompleks hotelowo-biurowo-kulturalny Calisia One. W obiekcie znajdzie się m.in. hotel Hampton by Hilton oraz kameralny biurowiec.

Wartością dodaną inwestycji jest otwarty dla mieszkańców miasta dziedziniec gdzie w przyjaznej atmosferze będą mieli okazję skorzystać z oferty restauracji i showroom-ów. Obiekt, który zostanie oddany do użytku na przełomie maja i czerwca, wzorem łódzkiej Manufaktury czy poznańskiego Starego Browaru ma szansę stać się jedną z wizytówek Kalisza. 

Rewitalizacja nie tylko w metropoliach

W największych polskich miastach rewitalizacja jest już dobrze zauważalnym trendem deweloperskim. W Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi czy Warszawie deweloperzy dają drugie życie perełkom architektury, dodając do nich nowe funkcje. ANTCZAK Investments chce ten trend wprowadzić także do mniejszych ośrodków, pokazując realną korzyść dla miast i ich mieszkańców. Realizowany w Kaliszu kompleks powstaje w założonej w 1878 r., przez Gustawa Arnolda (I) Fibigera, fabryce fortepianów i pianin. To miejsce, gdzie wytwarzano stylowe instrumenty na specjalne zamówienie, a w czasie wojny także meble. Fortepiany produkowane w fabryce prezentowano w 1885 roku na Wystawie Warszawskiej, a 50 lat później – w 1939 roku – na Wystawie Światowej w Nowym Jorku. Tradycja przedsiębiorstwa, które odniosło ogromny sukces w kraju i na świecie – to piękna historia związana z życiem wielu mieszkańców tej okolicy, to dziedzictwo miasta, które powinno być zachowane. W 2015 roku wpisanym do rejestru zabytków budynkiem dawnej fabryki zainteresował się kaliski przedsiębiorca i deweloper – Marcin Antczak. Postanowił wykorzystać potencjał obiektu z tak bogatą historią i, zrewitalizowany, na nowo włączyć w tkankę miejską. W Polsce od kilkunastu lat zaczynamy doceniać walory historyczne dawnych zabudowań i adaptować je do celów komercyjnych czy mieszkaniowych. Niejednokrotnie są to prawdziwe perełki architektoniczne, które wykończone zgo

dnie z najwyższymi standardami, swoim użytkownikom mogą zaoferować ogromną wartość dodaną w postaci historii, jaka za nimi stoi. Dziś takie obiekty poddajemy rewitalizacji rozumianej jako adaptive reuse. Jest to takie prowadzenie procesu modernizacji historycznych budynków, które pozwala na ich dostosowanie do nowych zastosowań przy jednoczesnym zachowaniu historycznej integralności struktur. To podejście, jakie wydobywa z obiektu to, co najlepsze, dostosowując go do oczekiwań współczesnych użytkowników – komentuje Marcin Antczak, ANTCZAK Investments.

Nowa wizytówka miasta?

Od momentu zakupu obiektu poszukiwaliśmy optymalnej koncepcji rewitalizacji, która pozwoliłaby wykorzystać potencjał przestrzeni, ale także w pewien sposób zwrócić to miejsce mieszkańcom Kalisza. Zdecydowaliśmy, że w tej wyjątkowej przestrzeni powstanie kompleks hotelowo-biznesowo-kulturalny, tworząc nową formę w jednej z najbardziej eksponowanych lokalizacji w samym sercu miasta, przy ul. Fryderyka Chopina 9 – dodaje Marcin Antczak. Dla dewelopera przywrócenie obiektowi dawnej świetności i wykończenie powierzchni w standardzie klasy A to idea, która wykracza poza względy czysto biznesowe: Jako firma wywodząca się z Kalisza i realizująca tu wiele swoich inwestycji staramy się, by nasze projekty miały wartość dodaną także dla lokalnej społeczności. Do niedawna fabryka niszczała w oczach, a mieszcząc się w ścisłym centrum Kalisza, negatywnie wpływała na wizerunek miasta. Chcemy, by teraz była jego wizytówką – podkreśla Marcin Antczak. Autorem koncepcji architektonicznej jest pracownia MODO architektura z Poznania. Projekt lobby oraz klatek schodowych powstał dzięki współpracy z pracownią Jeske Design Plus.

Hampton by Hilton Kalisz

Potencjał, jaki stoi za pomysłem FB ANTCZAK, doceniły międzynarodowe marki. Właśnie w Calisia One już w maju zostanie otwarty pierwszy w okolicy hotel sieci Hilton Worldwide – światowego lidera branży hotelarskiej. Hampton by Hilton Kalisz, umiejscowiony w dobudowanej części inwestycji, zajmie ok. 6000 mkw. powierzchni i będzie dysponował ponad 90 pokojami. Goście Calisia One będą mogli korzystać także ze znajdujących się w kompleksie dwóch sal konferencyjnych, centrum fitness, PROHAB Health Club (SPA, basen) oraz klubu Atmosphere. Jak podkreśla Ewa Wereszczyńska z pracowni Molecularch – projektantka wnętrz w Hampton by Hilton Kalisz – to właśnie unikatowa lokalizacja z ogrodem i kontekst historyczny stanowiły największą inspirację do projektowania wnętrz inwestycji: Wnętrza nowego hotelu marki Hampton by Hilton będą skomponowane z naturą. Zależało mi, by świeżość i spokój zieleni oraz dostojność i duch otoczenia przenikały wprost do hotelu, dając poczucie ponadczasowej elegancji oraz harmonii. Ta idea towarzyszyła mi na etapie pracy twórczej, czego odzwierciedleniem są odpowiednio dobrane kolory w pokojach: wiodąca spokojna zieleń oraz barwy natury: beże, brązy. Uzupełnieniem kolorystyki będą również odpowiednio dobrane wzory i subtelne tekstury prezentujące motywy natury. Całość dopełnią czarno-białe zdjęcia Kalisza oraz detale zabytkowej fabryki fortepianów. Każdy z pokoi będzie wyposażony m.in. w przytulną łazienkę z komfortowym prysznicem typu walk-in, duże lustro w przedpokoju, miejsce do pracy, sejf, coffee set, zestaw do prasowania, darmowy internet. W częściach ogólnodostępnych, oprócz charakterystycznej strefy Welcome Zone i recepcji, tzw. the HUB, znajdą się też strefa wypoczynkowa Living Zone i restauracyjna Gathering Zone. Goście hotelowi będą mogli skorzystać również ze strefy biznesowej Work Zone. – W Kaliszu brakowało do tej pory obiektu hotelowego tej klasy. Dzięki lokalizacji w centrum będzie to miejsce idealne dla biznesu. Jednocześnie na pewno będzie to atut, także dla potencjalnych najemców części biurowej – dodaje Marcin Antczak. Co ważne, przy wykończeniu wnętrz z dużą uwagą wybierano dostawców poszczególnych elementów. Inwestor stawiał na polskie marki i sprawdzonych lokalnych dystrybutorów. Wyposażenie pokoi oraz częściowo łazienek to efekt współpracy z polskimi firmami – część mebli dostarczyło między innymi COM40. Za wykładziny podłogowe użyte w pokojach oraz w strefach wspólnych hotelu odpowiadała firma Carpet Studio. Przy projektowaniu przestrzeni hotelowych jakość i funkcjonalność elementów wyposażenia wnętrz odgrywa ważną rolę – na równi z walorami estetycznymi. Wyszukane wykładziny mogą odpowiadać za odbiór danego miejsca, podnieść jego prestiż, a jednocześnie wpłynąć na komfort i przytulność wnętrz. Ważne jest dopasowanie wykładziny tak, aby – jak w przypadku Calisia One – tworzyła spójną całość z koncepcją danej przestrzeni – podkreśla Sławomir Laczek, właściciel Carpet Studio.

Biura nie do podrobienia

Calisia One to także kameralny biurowiec rewitalizowany zgodnie z zasadami zrównoważonego budownictwa. Przestrzeń biurowo-usługowa w standardzie klasy A zajmie ok. 4000 mkw. Piętra mają powierzchnię ok. 450 mkw. Układ pięter pozwala na elastyczną i efektywną aranżację powierzchni biurowej zarówno w formule open space, jak i z podziałem na pokoje biurowe. Większość z nich znalazła już swoich najemców wśród podmiotów z branży finansowej i usługowej. – Powierzchnia biurowa w Calisia One to oferta skierowana do tych, którzy przywiązują dużą wagę do lokalizacji swojej siedziby i zależy im na wnętrzu z wyjątkowym charakterem. Atmosfera fabryki, która swoim produktem podbijała światowe rynki, to świetny punkt wyjścia do budowania biznesowej legendy – podsumowuje Marcin Antczak. Nie bez znaczenia jest też eleganckie lobby i foyer, wielofunkcyjny ogólnodostępny dziedziniec wewnętrzny, zintegrowanie wybranych powierzchni wspólnych oraz dbałość o wykończenie zabytkowych detali.

Biznes lubi obiekty z duszą

W 1961 r. amerykańska aktywistka miejska Jane Jacobs zaskoczyła miejskich planistów publikacją Śmierć i życie wielkich amerykańskich miast, w której wskazała na ekonomiczne korzyści, jakie osiągają niektóre rodzaje przedsiębiorstw, gdy lokują swoje siedziby w starym budownictwie. Jej słynne zdanie: „Old ideas can sometimes use new buildings. New ideas must use old buildings” („Stare koncepcje mogą czasami używać nowych budynków. Nowe idee muszą korzystać ze starych budynków” ) – do dziś nie straciło na aktualności. Blisko 60 lat później eksperci rynku nieruchomości nadal uważają, że powierzchnia biurowa w odrestaurowanych wnętrzach stanowi ciekawą alternatywę dla biur dostępnych w nowoczesnych, dużych projektach. Ta kategoria ofert jest doceniana przez firmy, które swoją siedzibą chcą podkreślić prestiż lub nieszablonowość działań. Z biur w odrestaurowanych obiektach często korzystają ci, którzy chcą być zlokalizowani w ścisłym centrum miasta – jak wszelkiego rodzaju firmy doradcze, przedstawiciele sektora finansowego, kancelarie prawne i firmy specjalistyczne. Wielofunkcyjne wnętrze nowego obiektu miejscami będzie nawiązywać do jego wyjątkowej historii. W części biurowej, w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni, będzie można zapoznać się z nieprzeciętnymi osiągnięciami fabryki. Z kolei goście hotelowi będą mogli podziwiać grafiki przedstawiające architektoniczne perełki Kalisza.

Obiekt otwarty na miasto

Dziś coraz częściej doceniamy rolę budynków, jakie są w przestrzeni miejskiej „od zawsze”. To one przypominają o kulturze i złożoności miasta, jego historii. Jednym słowem – dają poczucie trwałości oraz dziedzictwa. Są, mimo że często zrujnowanym, to jednak symbolem, punktem odniesienia dla mieszkańców i odwiedzających. Sukces projektów zrealizowanych do tej pory w kraju – i to niezależnie od ich przeznaczenia – pokazuje, że historia to czynnik przyciągający zarówno biznes, jak i mieszkańców. Łódzka Manufaktura, warszawska Hala Koszyki, Fabryka Wełny Pabianice – to przykłady miejsc, które z niszczejących przez lata obiektów przekształciły się w nowe wizytówki swoich miast. Inwestor zadbał o to, aby także zrewitalizowana fabryka była – przynajmniej w części – przestrzenią publiczną. Zaprojektowany na nowo dziedziniec fabryki otoczony kameralnymi restauracjami będzie idealnym miejscem do spędzania czasu. Odwiedzający znajdą tu m.in. takie koncepty kulinarne jak: Restauracja Roma, Kampai Sushi, Wine Bar czy cukiernia.

Drugie życie starych murów – instrukcja praktyczna

Rewitalizacja zabytków jest zawsze wyzwaniem dla wykonawcy. Przygotowanie projektu, który wniesie w historyczne wnętrze nową jakość i dopasuje je do aktualnych trendów, współpraca z konserwatorem czy wybór partnerów do realizacji poszczególnych prac – to wyzwania, z którymi musi zmierzyć się każdy, kto chce zajmować się rewitalizacją. Inwestor Calisia One miał ten komfort, że w swoich zasobach posiada markę ANTCZAK Construction, która od blisko 40 lat realizuje obiekty w systemie generalnego wykonawstwa. Zdecydował także, aby kompleks, jako jedna z pierwszych inwestycji w Polsce, był realizowany z uwzględnieniem rygorystycznych kryteriów międzynarodowego systemu certyfikacji BREEAM RFO przeznaczonego dla budynków podlegających rewitalizacji (Breeam International Non-domestic Refurbishment and Fit-out). Proces certyfikacji koordynowany jest przez firmę WSP Polska. W kompleksie zaprojektowano szereg rozwiązań zwiększających wydajność oraz komfort. Wodooszczędna armatura, odpowiednia ilość i jakość świeżego powietrza w budynku, a także wykorzystanie energooszczędnych lamp to standardy zrównoważonego budownictwa XXI wieku. Biurowiec w trakcie procesu certyfikacji jest oceniany pod kątem wpływu na środowisko naturalne oraz komfortu przyszłego użytkownika. Inwestycja opiniowana jest także w kategoriach: zarządzania projektem, prowadzenia procesu budowy czy zużycia energii. Na nas, jako inwestora, taki model budowy nakłada dużo więcej obowiązków. Budowanie w sposób zrównoważony, z troską o zasoby naturalne, to wyzwanie, któremu jednak musi podołać nowoczesny deweloper – dodaje Marcin Antczak.

Diabeł tkwi w szczegółach

Wszelkie prace przy budynku Calisia One prowadzone są na podstawie pozwolenia i pod stałym nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zakres działań rewitalizacyjnych obejmuje m.in. prace przy odnowieniu elewacji oraz pieczołowite odtworzenie wielu detali architektonicznych – jak historyczny napis czy szyld fabryki. Prace koncepcyjne rozpoczęły się na przełomie 2015 i 2016 roku. Hotel Hampton by Hilton pierwszych gości przyjmie już w maju, a cały kompleks Calisia One zostanie otwarty w czerwcu tego roku.

 

tekst: Elwira Jastrzębska

foto: Antczak Investments

open