Home Aktualności SYMETRIA I KOMUNIKACJA NA RYNKU BUDOWLANYM
SYMETRIA I KOMUNIKACJA NA RYNKU BUDOWLANYM
0

SYMETRIA I KOMUNIKACJA NA RYNKU BUDOWLANYM

0
0

Niezależnie od koniunktury droga do stabilności w budownictwie to symetria informacji i sprawna komunikacja pomiędzy firmami. Mogą zyskać na tym wszyscy uczestnicy rynku.

O skutkach asymetrii informacji na rynku pisał George A. Akerlof, laureat nagrody Nobla z dziedziny ekonomii. W swojej pracy zatytułowanej Market for Lemons (Rynek dla cytryn) opisuje, jak niepełna oraz nierówno dostępna informacja wspiera nieuczciwość i w ten sposób promuje ogólnie niską jakość usług oraz produktów na rynku. Cytryny w pracy Akerlofa to słabej jakości samochody używane, które dzięki temu, że na pierwszy rzut oka nie różnią się od tych dobrych i ponieważ nie ma o nich pełnej informacji, są sprzedawane w tej samej cenie. Tym samym, godząc w samochody dobrej jakości, niejako wypierają je z rynku.

Waga informacji

Szybki i łatwy dostęp do informacji o rynku to element niezbędny dla skutecznej komunikacji pomiędzy firmami. W budownictwie danymi wyjściowymi są: liczba planowanych przez inwestorów budów, rodzaj inwestycji, region realizacji oraz planowany budżet każdego przedsięwzięcia. Takie informacje pozwalają firmom obsługującym inwestycje na lepsze planowanie zasobów, monitoring skuteczności swoich zespołów handlowych, a przede wszystkim na dopasowanie produktów i usług do projektów. Architekci oraz projektanci marzą o śmiałych projektach, ale wymaga to otwartości na dialog wykraczający poza grono dobrze znanych sobie firm. Zarówno z producentami, wykonawcami, jak i z samymi podwykonawcami. Dzięki temu ci ostatni mogą uczyć się oraz otwierać na innowacyjne rozwiązania. Mając dostęp do pełnej informacji o planowanych i realizowanych inwestycjach, a także o firmach, każdy z uczestników rynku może spokojnie zająć się doskonaleniem, zamiast gonić za terminami lub za klientem w czasie słabnącej koniunktury. W Kompasie Inwestycji, obserwując zmieniające się etapy inwestycji, z 2-, 3-letnim wyprzedzeniem dostrzegamy informacje o zmianach w koniunkturze. Warto pamiętać o tym, że firma, która nie rozwija się i nie zmienia czegoś w swoim funkcjonowaniu, ulega powolnej erozji.

Uczciwa konkurencja

Kolejną ważną funkcją informacji o planowanych i realizowanych inwestycjach jest budowanie uczciwej oraz solidnej konkurencyjności, gdzie niższa cena będzie wynikała z większej efektywności i ergonomii, a nie z obniżania marż za produkty oraz usługi. Dzięki temu może następować ogólny wzrost jakości usług oferowanych na rynku zamiast jego spadku i niepewności. W tym miejscu rolą informacji o inwestycji jest ułatwienie firmom nawiązania ze sobą bezpośredniego kontaktu. Szczególnie w obrębie przedsiębiorstw, które się nie znają i jak dotąd ze sobą nie współpracowały. Nasze doświadczenie wskazuje, że firmy bardzo potrzebują wsparcia w dotarciu do właściwych osób w przedsiębiorstwach realizujących inwestycje budowlane. Potwierdza to fakt, że obsłużyliśmy w ubiegłym roku ponad 39 000 indywidualnych zapytań o kontakty na budowy oraz do inwestorów i projektantów. W związku z tak olbrzymią obustronną potrzebą komunikacji planujemy dalszy rozwój tego narzędzia.

Rzetelna baza

Kolejnym aspektem płynnej komunikacji jest stworzenie rzetelnej bazy firm podwykonawczych. W ostatnich latach inwestorzy i wykonawcy znacząco odczuli brak rąk do pracy i dosyć duże rozproszenie na rynku niewielkich firm, którym zabrakło mocy przerobowych. Większość Generalnych Wykonawców tworzy i rozbudowuje własne listy podwykonawców, strzegąc ich zawartości, ale czy często nie jest tak, że nazwy firm powtarzają się na tych listach? To dobry czas na rynku, aby zbudować kompletną bazę firm podwykonawczych z referencjami w postaci informacji o inwestycjach, w których brały udział. To kierunek, w którym Kompas Inwestycji zmierza od jakiegoś czasu. Obecnie obsługujemy ok. 17 tys. inwestycji, a w naszej bazie mamy już zgromadzone informacje o ponad 6 000 firm wykonawczych. Niezbędnym warunkiem powodzenia realizacji tego planu jest otwartość firm i gotowość do dzielenia się wiedzą. Dzięki temu cały rynek zyska szybki dostęp on-line do bazy firm wraz z ich specjalizacją i referencjami realizowanych obiektów. Ma to szansę udrożnić moce przerobowe firm.

________________________________

Zapraszamy na kolejną edycję organizowanej przez Kompas Inwestycji konferencji Forum Ekspertów, która odbędzie się 17 kwietnia w hotelu Golden Tulip Warsaw Centre w Warszawie. Tematem tegorocznego spotkania będzie symetria informacji i komunikacja na rynku budowlanym. Zgłoszenia przyjmujemy pod adresem mailowym: ewa.lisowska@kompasinwestycji.pl.

Maja Bromowska założycielka i współwłaścicielka serwisu Kompas Inwestycji

open