Home Architektura&Design WARSAW HOME – POLSKIE TARGI NA ŚWIATOWYM POZIOMIE
WARSAW HOME – POLSKIE TARGI NA ŚWIATOWYM POZIOMIE
0

WARSAW HOME – POLSKIE TARGI NA ŚWIATOWYM POZIOMIE

0
0

Trzecia edycja Warsaw Home, wydarzenia stworzonego przez Kasię Ptak, to rekordowa liczba 623 wystawców i 67 325 zwiedzających. Jednak rzecz nie tylko w liczbach. Na żadnych targach w Europie Środkowo-Wschodniej nigdy wcześniej nie można było zobaczyć tylu wielkich marek ze świata designu. Nigdzie też wcześniej nie było tak łatwo dostrzec, że polski design, polskie przedsiębiorstwa i polscy projektanci osiągnęli już światowy poziom.

Targi Warsaw Home 2018 odbyły się w dniach 4–7 października w Nadarzynie pod Warszawą. Na trzeciej edycji pojawiło się 623 wystawców, w tym 119 z zagranicy. Ekspozycję odwiedziło 67 325 osób z 65 krajów, z czego 22 223 to profesjonaliści (29% z zagranicy), m.in. architekci i dystrybutorzy. W 2017 roku wydarzenie odbyło się w trzech halach, w 2018 roku wystawcy zajęli już pięć, o łącznej powierzchni ponad 120 tys. mkw. (to więcej niż połowa powierzchni najliczniej odwiedzanych w branży wyposażenia wnętrz targów mediolańskich). Kasia Ptak, CEO i pomysłodawczyni targów, od początku widziała potencjał Warsaw Home oraz lokalizacji w centrum Polski i Europy. Jej wizja stała się rzeczywistością. Warsaw Home to najdynamiczniej rozwijające się targi wnętrzarskie i meblowe na świecie.

Wielkie marki w globalnym wydaniu
Na Warsaw Home można było zobaczyć te same wielkie marki, które co roku pokazują swoje nowości w Mediolanie i w Kolonii. Licznie reprezentowane były firmy z najwyższej półki, takie, które już zapisały się w historii wielkiego designu: Moroso, B&B Italia, Kartell, Magis, Cappellini, Edra, Tom Dixon czy Vitra. – Jestem pod wrażeniem Warsaw Home – mówił Stefano Giovannoni, gwiazda Design Forum Warsaw Home, sławny włoski projektant i założyciel marki Qeeboo. – Przyznam, że nie spodziewałem się aż takiego rozmachu i tak wielu znanych światowych firm. I choć znane marki nie od dziś współpracują z polskimi salonami wyposażenia wnętrz, ich masowa obecność na Warsaw Home oznacza coś nowego. Na targach można było zobaczyć nowości i meble-ikony, prezentowane na ekspozycjach zaprojektowanych zgodnie z konceptami globalnymi. Co ciekawe, mimo tak silnej konkurencji to wcale nie zagraniczna marka wygrała konkurs na najlepsze stoisko targów.

Jesteśmy dumni z polskiego designu
Warsaw Home pokazało, że luka pomiędzy światowym a polskim designem już zniknęła, a jedyne, czego potrzebujemy, to odpowiednia promocja. Polska jest trzecim eksporterem mebli na świecie i drugim w Europie. Jednak „polskie meble” ciągle jeszcze nie funkcjonują jako rozpoznawalna, wartościowa marka, a polscy przedsiębiorcy do niedawna niemal całkowicie nie doceniali roli designu. Na szczęście to się zmienia. Na targach Warsaw Home, w jednej hali, na sąsiadujących ze sobą stoiskach można było zobaczyć włoskie, brytyjskie, szwajcarskie, niemieckie i polskie marki. Wśród nominowanych do nagrody za najlepsze stoisko znalazło się wiele polskich firm. Grand Prix Warsaw Home otrzymał Fameg, który na żywo prezentował proces powstawania mebli z giętego drewna.

Wielkie premiery i ciekawe debiuty
Warsaw Home to okazja, żeby gościom z zagranicy, profesjonalistom z branży meblowej, pokazać polskie marki w kontekście światowego designu. Trudno o lepszy pomysł na ich promocję niż zestawienie z najlepszymi globalnymi firmami. Tutaj najłatwiej nam udowodnić, że polscy projektanci są równie dobrzy jak zagraniczni, wystarczy wymienić takie nazwy i nazwiska, jak Oskar Zięta, Tomasz Rygalik, Mac Stopa, Maja Ganszyniec, Maciej Karpiak, Robert Majkut, Nikodem Szpunar, Beza Projekt, Krzysztof Kubasek, Anna Vonhausen i wielu, wielu innych. To samo dotyczy polskich marek lub marek z polskimi korzeniami. Podajmy tylko kilka przykładów: Tre, Vzór, Tabanda, Iker, Noti, Comforty, Bejot, Olta (marka belgijsko-polska). Warsaw Home jest także platformą promocji polskich firm i projektantów dopiero startujących w branży. Dla takich marek powstał Poland Design Festival – wydzielona strefa targów. Tutaj można było zobaczyć debiutantów, firmy działające na niedużą skalę, wyszukać ciekawe, zaprojektowane i wykonane w Polsce przedmioty do urządzenia domu i poznać ludzi, którzy wierzą, że dobre wzornictwo ma siłę przeobrażania otaczającego nas świata.

Warsaw Home +
Warsaw Home to nie tylko targi. To również wystawy i wiele wydarzeń towarzyszących, jak m.in. wspomniany wcześniej Poland Design Festival. W ramach Warsaw Home 2019 odbyła się również akcja Pomagamy Urządzać i Archi Day, impreza skierowana przede wszystkim do architektów wnętrz, z grafikiem wypełnionym wykładami, warsztatami i dyskusjami. Targi to również cztery dni otwartych dla publiczności spotkań z designerami i architektami, czyli Design Forum, w tym roku prowadzone pod wspólnym hasłem Siła! Od pierwszej edycji, dzięki udziałowi polskich i zagranicznych gwiazd projektowania, jest jednym z najmocniejszych filarów Warsaw Home. W tym roku w Design Forum udział wzięły takie sławy, jak Stefano Giovannoni, Nika Zupanc, Tom Dixon i Giulio Cappellini, a o wysoki poziom z polskiej strony zadbali między innymi Jakub Szczęsny, Oskar Zięta, Tomasz Rygalik, Maja Ganszyniec, Krystian Kowalski, Mac Stopa i Robert Konieczny.

Jednym z wydarzeń towarzyszących tegorocznemu Warsaw Home była zorganizowana przez miesięcznik „Builder” Strefa Młodego Architekta, w której uczestnicy programu Builder For The Young Architects mogli m.in. skorzystać z konsultacji branżowych. Do dyspozycji młodych architektów byli doradcy techniczni kilku firm będących partnerami strategicznymi programu. Ponadto w ramach Strefy Oskar Grąbczewski z pracowni OVO Grąbczewscy Architekci poprowadził warsztaty rysunkowe. Ćwiczenia poprzedził wstępem, a następnie postawił przed uczestnikami (do wyboru) dwa zadania. Podczas ich realizacji młodzi architekci mogli przez cały czas konsultować swoje działania z Prowadzącym. Na koniec zaś każdy z nich miał okazję przećwiczyć swoje umiejętności prezentacyjne, przedstawiając swój szkic i uzupełniając go opisem, a każda prezentacja spotkała się z fachowym komentarzem Oskara Grąbczewskiego. Autorzy najciekawszych prac otrzymali nagrody od miesięcznika „Builder”. Warsztaty rysunkowe podczas Warsaw Home były kolejnym wydarzeniem zrealizowanym w ramach programu Builder For The Young Architects stwarzającym okazję do praktycznego poszerzenia kompetencji przez młodych architektów.

open