Home Architektura&Design MUZEUM POLSKIEJ WÓDKI W CENTRUM PRASKIM KONESER
MUZEUM POLSKIEJ WÓDKI W CENTRUM PRASKIM KONESER
0

MUZEUM POLSKIEJ WÓDKI W CENTRUM PRASKIM KONESER

0
0

Niewiele ponad pół roku dzieli nas od otwarcia Muzeum Polskiej Wódki w Centrum Praskim Koneser na warszawskiej Pradze Północ. Na placu budowy rozpoczyna się kolejny etap realizacji unikatowej muzealnej ekspozycji dedykowanej polskiej wódce i najlepszym rodzimym tradycjom gorzelniczym.

Za projekt, ale też realizację odpowiadają zespoły Mirosława Nizio. Otwarcie Muzeum w zrewitalizowanym Centrum Koneser zaplanowane jest na marzec 2018 roku.

Centrum Praskie Koneser powstaje w kwartale ulic Ząbkowskiej, Markowskiej, Białostockiej i Nieporęckiej. Unikatowa przestrzeń dawnej fabryki wódek, łącząca historię z przeszłością, rewitalizowaną i nowo wybudowaną architekturę, będzie jedną z najatrakcyjniejszych na kulturalnej mapie Warszawy. Wszystko za sprawą jedynego na świecie interaktywnego Muzeum Polskiej Wódki, które powstaje w budynku działającego od XIX wieku zakładu rektyfikacji. Charakterystyczna industrialna architektura oraz zachowane elementy wykończenia i wyposażenia wnętrz są unikalnymi świadkami historii wytwarzania polskiej wódki, którą architekci pracowni Mirosława Nizio opowiedzą korzystając z najnowocześniejszych osiągnięć technologicznych stosowanych we współczesnym muzealnictwie.

Koncepcja Nizio Design International zakłada splecenie funkcji muzealnej i komercyjnej wokół fascynującej opowieści o polskiej wódce, rozpisanej począwszy od ziarna, poprzez proces produkcji, aż po unikatowy w skali światowej produkt finalny. Innowacyjność i wyjątkowość projektu przejawia się w zastosowanych materiałach i technologiach wypracowanych na potrzeby rewitalizowanego obiektu. – Od początku było dla mnie jasne, że to muzeum musi pobudzić wszystkie zmysły zwiedzających. Dlatego przy pomocy multimedialnej i interaktywnej wystawy podzielonej na pięć odrębnych galerii pokażemy procesy, pozwolimy usłyszeć dźwięki, poczuć smaki i zapachy towarzyszące produkcji wódki, czyli najlepiej rozpoznawalnego z polskich trunków. Zanurzymy gości w świecie wódki, ale nie pozwolimy im się w nim kompletnie zatracić. Oprócz części ekspozycyjnej zaplanowaliśmy też bar, restaurację i przestrzenie rekreacji dostępne dla pełnoletnich gości – mówi Mirosław Nizio. Efekt olfaktorycznego wzbogacenia narracji, czyli wprowadzenia do niej zapachów charakterystycznych dla gorzelni to rozwiązanie, które zaintryguje zwiedzających i zachęci ich do dalszej eksploracji muzeum oraz zgłębiania historii jakie opowiada.

Wyposażenie, jak i aranżacja przestrzeni jest podyktowana kontekstem miejsca, jego historycznym kształtem i przeznaczeniem. Obok zachowanych elementów zaadaptowanych z dawnych gorzelni, w przestrzeni muzeum pojawią się nowoczesne obiekty. Wyjątkowy charakter miejsca będą podkreślały zaawansowane technologicznie formy multimedialne, unikatowe odlewy z betonu, industrialne fabryczne lampy, oryginalne kadzie, zaprojektowane meble oraz podłogi i elementy wyposażenia wykonane z drewna odzyskanego z jednej z polskich gorzelni.

Zasadnicza część realizacji wystawy Muzeum Polskiej Wódki rozpocznie się późną jesienią 2017 roku. Na kolejnych etapach inwestycji powstawać będą kolejne „warstwy” ekspozycji, poczynając od architektury i scenografii, kończąc na elementach interaktywnych i multimedialnych. Realizacja inwestycji podzielona jest na kilkanaście etapów. Harmonogram robót obejmuje 536 dni oraz dodatkowo dwa miesiące na instalację treści muzealnych, testy i wdrożenia. Niektóre etapy są już zakończone np. roboty budowlane i rekonstrukcyjne ciężkie, a niektóre są w toku, m.in. instalacje czy okablowanie. Pracownia Nizio Design International odpowiada za projekt, architekturę wnętrz, realizację treści muzealnych oraz nadzór autorski. Mirosław Nizio z odrębnym zespołem realizacyjnym odpowiada też za prace związane z wyposażeniem wnętrz i montażem urządzeń zarówno w przestrzeniach muzealnych, jak i gastronomicznych oraz sklepowych.

– Polska wódka to jedna z najbardziej rozpoznawalnych na świecie marek. Jedyny polski produkt globalny. Zależy nam więc, by Muzeum Polskiej Wódki stało się miejscem, gdzie w sposób nietuzinkowy pokazana zostanie historia naszego narodowego trunku. Jestem w pełni przekonany, że  projekt  przygotowany przez Nizio Design International pozwoli konsumentom cieszyć się doświadczeniem, które Muzeum Polskiej Wódki ma do zaoferowania – mówi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, patrona powstającego w Centrum Praskim Koneser Muzeum Polskiej Wódki.

Przygotowany przez Nizio Design International projekt Muzeum Polskiej Wódki oraz zagospodarowania jego przestrzeni jest efektem konkursu organizowanego we współpracy z SARP. W lipcu 2017 roku zakończono rozpoczęte przed dwoma laty prace budowlane, które z uwagi na historyczny charakter obiektu, prowadzone były pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków. Do jesieni 2017 roku zostaną wykonane m.in. stolarka i ślusarka, podłoża, posadzki oraz sufity, okładziny, tynki i malowanie ścian, instalacje: CO, chłodu, gazu, elektryczności, wodno-kanalizacyjne, wentylacji, nisko-prądowe. Planowane jest także rozpoczęcie wykonania zabudów w galeriach muzealnych oraz przestrzeniach sklepowych i gastronomicznych.

open