BETONY LEKKIE W KONSTRUKCJACH SPRĘŻONYCH
Konstrukcje sprężone mają coraz szersze zastosowanie w budownictwie zarówno drogowym, jak i kubaturowym. Najszersze znalazły jednak w budownictwie mostowym, dzięki czemu konstrukcje osiągają znacznie większe rozpiętości.
Ostatnie lata przyniosły również kilka realizacji z lekkiego betonu sprężonego, z którego wykonano już kilka mostów na świecie.
W roku 1978 w Kalifornii nad jeziorem New Melones powstał jeden z pierwszych mostów, w którym dla zmniejszenia ciężaru konstrukcji zastosowano beton lekki. Most zaprojektowano jako sprężony o przekroju skrzynkowym, a jego rozpiętość wynosi 195 m. Kolejny most z betonu lekkiego, o największym na świecie przęśle belkowym (301 m), powstał w 1998 roku i łączy wyspy Stolmen i Sejbjorn w Norwegii. Tak duża rozpiętość była możliwa dzięki zastosowaniu zmiennego przekroju skrzynkowego wykonanego z betonu lekkiego.
W roku 2005 wykonano most New Benicia- -Martinez. Podczas projektowania zastanawiano się nad wyborem odpowiedniego materiału. Wybranie betonu lekkiego przyczyniło się w sposób znaczący do obniżenia kosztów budowy mostu. Most ma całkowitą długość 2,4 km, 22 przęsła o rozpiętości od 127 do 201 m, z czego 16 przęseł zlokalizowanych jest nad wodą.